
FREE STATE HIGH COURT, BLOEMFONTEIN 

REPUBLIC OF SOUTH AFRICA 

 

Case No. : 4946/2010 

 

In the matter between:- 

DAN ANDREW MOKHUOE KGOTHULE Plaintiff 

 

and 

 

DARLINGTON MAJONGA 1st Defendant 

LETLAKA COMMUNICATIONS  

AND MARKETING 2nd Defendant 

 

HEARD ON:   28 & 29 JULY 2015 

 

JUDGMENT BY:   KRUGER, J 

 

DELIVERED ON:  10 SEPTEMBER 2015 

 

 
I Introduction 

[1] The plaintiff, who was Member of the Executive Council of 

the Free State Province responsible for the Department of 

Sport, Arts, Culture and Recreation from September 2007 

until May 2014, claims to have been defamed in an article 

written by Sphiwe Mboyane in The Weekly, a newspaper 

circulating in the Free State and published during the week 

of 5-12 August 2010.  At the time Mboyane was editor of The 



2 
 

Weekly.  He died in October 2014.  Summons was issued 

against Sphiwe Mboyane as first defendant in his capacity as 

editor of The Weekly and Letlaka Communications and 

Marketing in its capacity as owner, printer, distributor or 

publisher of The Weekly.  After the death of Mr Mboyane in 

October 2014 the parties agreed that he be substituted with 

Darlington Majonga, the current editor of The Weekly.  The 

parties also agreed that the second defendant is now 2 

Dimensions Writing CC trading as Lethaka Communications 

and Marketing. 

 

[2] The article appears at pages 1 and 2 of the 5-12 August 

2010 edition of The Weekly under the heading “Magashule 

‘aces’ first year in office”, “By: Sphiwe Mboyane”.  The article 

comments favourably on the work of the Premier.  Three 

paragraphs comment negatively on the Department of 

Health, saying that the political leadership in that department 

has not risen to the occasion.  The last column of the article 

comments on the Department of Sport, Arts and Culture: 

 

“There are also genuine public concerns about the 

department of sport, arts and culture.   

Constant complains about arts institutions such as 

Pacofs not adequately serving artists in the province 

cannot be ignored.    

The constant complaints by institutions such as 

Mmabana Cultural Centre and other arts institutions that 

they are not receiving adequate support from the 



3 
 

department needs to be addressed if we are to build a 

vibrant arts sector in the province. 

There are also problems that continue to surround the 

hosting of our well-known Macufe festival.  If it is not 

budget overruns, then it service providers who are not 

paid on time leading to public complaints about the 

department, which impacts negatively on the provincial.  

Poor marketing and advertising of the event has not 

helped matters as it robs the province of the opportunity 

to raise the much need tourism revenue yet nothing is 

being done to remedy the situation.  

Many senior managers in the department have also 

attributed the shortcoming of the department to the 

deteriorating and frosty relationship between themselves 

and the MEC.   

In the past several months The Weekly has been 

inundated with several departmental and public 

complaints of the MEC’s lack of commitment to his 

public engagements by arriving late and the continuing 

failure to honour his appearance at the Free State 

Legislature. 

This has led to the portfolio committee of Sport, Arts and 

Culture publicly rebuking the MEC for undermining it. 

Several public complaints on how he undermines and 

addresses members of the community have come to the 

fore.” 

 

[3] After publication of the article plaintiff’s attorney on 1 

September 2010 wrote a letter to the editor of The Weekly: 



4 
 

 

“DA M KHOTHULE – THE WEEKLY 5-12 AUGUST 2010 

We have been instructed by Mr Kgotule to address this letter to 

you in response to the reference to our client in the article, titled 

“Magashule “Aces” First Year in Office” that appeared in your 

Newspaper of 5 – 12 August 2010. 

 

Please take notice that our clients view is that the reference to 

him as that: 

 

1. “he lacks commitment”, 

 

2. that he is arriving late at meetings and,  

 

3. “his continuous failure to honour his appearance at the Free 

State Legislature”,  

 

was clearly an endeavour to belittle him in the eyes of the public.  

It is our instructions that evidence will proof the exact opposite. 

 

Our instructions are to demand that a similar article should be 

placed in your Newspaper of equal prominence stating the correct 

facts and apologizing for the misstatements and further to 

demand an undertaking that your Newspaper will refrain from 

publishing similar false allegations regarding our client in future, 

within the next 10 days. 

 

Take further notice that our client will, depending upon your 

replying actions, deliberate whether or not to bring an action for 

defamation.   

 

We await your urgent response.” 

 



5 
 

[4] The editor responded as follows in a letter dated 10 

September 2010: 

 

“10 September 2010 

 

Dear Sir  

 

DA M KGOTHULE – THE WEEKLY 5-12 AUGUST 2010 

 

Your letter dated 01/09/2010 bears reference. 

 

The contents of the article entitled “Magashule – Ace’s First Year 

in Office” with regard to Mr. Kgothule in his capacity as the MEC 

of Sports, Arts and Culture in the Free State are accurate based 

on evidence, interviews, and information available to the 

newspaper.  The comments made in the article relates to Mr. 

Kgothule in his capacity as an elected public representative.  As 

you know all public representatives are accountable to the public 

with regard to the execution of their duties.  Mr Kgothule is 

therefore not an exception.  Our contention in the above-

mentioned article, based on information at our disposal, confirms 

that he arrived late at several public meetings and that his 

department had been castigated by the Free State Legislature for 

failing to honour certain appearances.  We are convinced, 

therefore, that the suggestion that your client’s actions 

demonstrate lack of commitment to his public duty constitutes fair 

comment. 

 

Contrary to your contention that our article was an endeavour to 

“belittle” your client, we saw it as part of our responsibility as a 

newspaper to hold public representatives, such as your client, 

accountable on behalf of the public they are elected to serve.  



6 
 

May we also take the liberty to inform you that your client was not 

the only MEC whose commitment to his task was questioned. 

 

This demonstrates that neither malice nor personal vendetta was 

behind our reporting about your client.  We however wish to state 

that this statement does not preclude our newspaper from placing 

in the public domain any other information about your client as an 

individual MEC in relation to his responsibilities. 

 

We would be failing in our duty as a newspaper if we give your 

client an undertaking to refrain from publishing any information 

about him in the future.  If the information we publish about him in 

the future turns out to be false, your client has many avenues to 

seek relief.  They include approaching the Press Ombudsman 

and/or instituting a civil claim against the newspaper in a court of 

law.  Giving an undertaking not to publish allegations against your 

client amounts to self-censorship.  We would be betraying the 

founding principle of our existence, the freedom of the press and 

free speech if we make such an undertaking.   

 

Lastly, we are baffled by your client’s threat to bring a defamation 

claim against our newspaper.  There is nothing in the article, in 

our view, that is defamatory to your client in his capacity as the 

MEC.  We are convinced that any third party, including the courts, 

would view our comments about your clients as fair and the facts 

contained in the article as accurate.   

 

We, therefore, in response to your instruction wish to place on 

record the following: 

 

1. We will not place a similar article in our newspaper of equal 

prominence as we believe that our facts are correct; 



7 
 

2. We will not apologise for the so-called “misstatements” made 

in the article, as we deem the statements made in the article 

to be fair and accurate; and 

3. We will not give your client an undertaking not to publish any 

allegations about him in the future.   

 

We also wish to place it on record that your client is at liberty to 

bring a defamation claim against our newspaper.  Our lawyers will 

be readily available to defend such a claim. 

 

Hope you find above in order 

 

Kind regards,  

 

 

S. W Mboyane 

 

The Editor”  

   

[5] The plaintiff in a pre-trial conference held on 22 July 2015 

accepted that he had the duty to begin and that he bears the 

onus of proof.  The plaintiff called four witnesses: 

(i) The plaintiff 

(ii) Ms Tsoneli, now a Member of Parliament, Member of 

the Executive Committee and Chair of the Portfolio 

Committee for Arts, Culture, Education during the period 

2008 to May 2009.       

(iii) Daniel Maleko, now a self-employed theatre practitioner.  

During August 2010 he was a Director in the Department 

of Sport, Arts and Culture and Recreation responsible 

for the performing and community arts. 



8 
 

(iv) Jacobus Stephanus Kellerman, who has been the Chief 

Financial Officer of the Department of Sport, Arts and 

Culture in the Free State since June 2009. 

 

II The Law 

[6] Defamation is the wrongful intentional publication of a 

defamatory statement concerning the plaintiff (Khumalo and 

Others v Holomisa 2002 (5) SA 401 (CC) par [18]).  Once 

the plaintiff establishes these aspects it is presumed that the 

statement was unlawful and intentional, and the defendant 

must rebut unlawfulness and intention.  The defendant can 

raise the defence that the publication constituted fair 

comment, as was done here.  Another defence rebutting 

unlawfulness has been adopted by our courts when dealing 

with the press, namely that upon a consideration of all the 

circumstances of the case, it is found to have been 

reasonable to publish the particular facts in the particular 

manner at the time in question (National Media Ltd and 

Others v Bogoshi 1998 (4) SA 1196 (SCA) at 1212G-

1213A, adopted by the Constitutional Court in Khumalo and 

Others v Holomisa 2002 (5) SA 401 (CC) pars [18]-[20]).     

 

[7] The primary meaning of a statement is the ordinary meaning 

given to the statement in its context by a reasonable person.  

The second meaning is an innuendo (Le Roux and Others v 

Dey (Freedom of Expression Institute and Restorative 

Justice Centre as Amici Curiae) 2011 (3) SA 274 (CC)).  In 

this case the plaintiff relies on the primary meaning.  In the 

two-stage enquiry the first step is to establish the ordinary 



9 
 

meaning of the statement.  The second enquiry is whether 

that meaning is defamatory (SA Associated Newspapers 

Ltd en ‘n Ander v Samuels 1980 (1) SA 24 (A) at 30F-G).  

The ordinary meaning is established by determining what 

meaning the reasonable reader of ordinary intelligence would 

attribute to the words (Le Roux and Others v Dey (supra) 

par [89]). 

 

 The evidence has to be considered in relation to the article 

and the witnesses.  I proceed to deal with the specific 

content of the article and what the witnesses said in relation 

to each of the components. 

 

III Content of Article 

A) “Constant complaints about arts institutions such as 

PACOFS not adequately serving artists in the province 

cannot be ignored”      

[8] The plaintiff’s case, supported by all his witnesses, is that 

PACOFS falls under the National Department of Arts and 

Culture, not under the Free State Province.  Ms Tsoneli did 

say that the Free State Department of Sport, Arts and 

Culture transferred R2 million to PACOFS because PACOFS 

had to be assisted.  She said the Department requested the 

Portfolio Committee to transfer the money to PACOFS.  She 

said that when they went to PACOFS to exercise their 

oversight role the PACOFS leadership told them that they did 

not have an oversight role.  Although the money had been 

transferred, Ms Tsoneli said they then decided that the 

Department should no longer assist PACOFS until PACOFS 



10 
 

agreed.  It thus appeared that during the period in question in 

this case, the plaintiff’s Department did transfer R2 million to 

PACOFS.  In that manner, at the very least, the plaintiff 

assumed involvement in PACOFS.  The plaintiff cannot 

blame the editor, Mr Mboyane, to assume that he had some 

control over PACOFS.  Such belief of Mr Mboyane was 

reasonable and not negligent.  In cross-examination the 

plaintiff said after members of the trade union had 

complained to the minister, he and his Department realised 

there were shortcomings with PACOFS, that is why they 

created the Free State Arts and Culture Association; they 

had learned from the PACOFS mistakes.   

 

B) “Constant complaints by Mmabana Culture Centre and other 

arts institutions”      

[9] Plaintiff testified that before he become MEC the Mmabana 

Cultural Centre was down-scaled, this happened before 

2007.  Plaintiff said he lobbied people form outside to give 

money to the centre.  The centre now has a fashion design 

unit and makes clothes.  The Mmabana Centre was under 

the control of Tshilo Mtsabi, who reported directly to the 

Director of Arts and Culture, being Daniel Maleko, who also 

testified in this trial.  Asked about the Mmabane Centre, Ms 

Tsoneli said plaintiff was innovative and dedicated in his 

work.  Capital works took place and representation in 

Grahamstown was arranged. 

 

[10] Daniel Maleko testified that the head of the Mmabana 

Cultural Centre reported to him.  There were monthly and 



11 
 

quarterly reporting sessions.  According to him the only 

challenge was that there were vacancies that could not be 

filled due to the moratorium on the filling of vacancies in the 

province.  He conceded that the CEO of the Mmabana 

Cultural Centre was suspended, around late 2009.  He 

denied that there was turmoil at the Centre and said there 

was disruption, which he conceded could give rise to 

complaints. 

 

C) The Macufe festival: 

(i) Budget overruns 

(ii) Service providers not paid on time      

[11] Plaintiff testified that the annual Macufe festival draws 

150 000 people in the Free State.  International artists are 

used as draw-cards.  75% of the artists who perform are 

from the Free State.  Money for Macufe comes from the 

Executive Council, not the Department.  The Macufe festival 

was managed by the PSS Consortium, appointed as the 

service provider by the Provincial Executive Council.  The 

plaintiff’s Department had no control over the service 

provider.  During the years 2007-2008 the Macufe festival 

was managed by Free State Tourism, and when plaintiff was 

MEC he had to see to it that Macufe got better.  In cross-

examination it was put to the plaintiff that he had intimate 

involvement with Mafuce.  He conceded that he called in the 

consortium from time to time to see whether they did what 

they were supposed to do.  As to the budget overruns 

plaintiff explained that an adjustment to the budget was 

made at a later stage.  He appeared to be saying that the full 



12 
 

cost was known at the outset, but that the final part of the 

costs would come out of a later budget. 

 

[12] Mr Daniel Moleko testified that he was not aware of budget 

overruns for Macufe in 2009 and 2010, but he acknowledged 

that the Department did receive complaints from service 

providers who said they were not paid on time.  In cross-

examination he agreed that there was a view that there was 

a budget overrun, yet he did not want to concede that it is not 

unreasonable for an outsider to say that there was a budget 

overrun.  When Mr Kellerman was asked whether some 

service providers were not paid, he said he could not give a 

direct answer but conceded that he did hear some 

complaints which were not directed at him.  In cross-

examination Kellerman said Macufe was not adequately 

budgeted.  There were decisions taken at a higher level that 

more funds had to be given for Macufe.  Asked whether he 

accepted that people prefer to complain to the media rather 

than to go through the channels of the Department, 

Kellerman responded that that happens every day.  Asked 

whether there were budget overruns Ms Tsoneli said you 

cannot hold the Department responsible without looking at 

what happened. 

 

[13] On the evidence it is clear that there were budget overruns 

and some service providers did complain for not being paid 

on time.   

 

 



13 
 

D) Poor marketing and Advertising of Macufe  

[14] Plaintiff testified that the PSS Consortium was responsible 

for marketing and advertising the Macufe festival.  Accroding 

to him advertising on radio and in newspapers was always 

done properly.  Daniel Maleko and plaintiff solicited a 

sponsorship from Absa of R2 million to do a benefit analysis 

of Macufe.  The report done by the University of the Free 

State showed that the Macufe festival yielded an economic 

benefit to the Free State Province.  Plaintiff testified that he 

saw billboards and advertisements and in his view Macufe 

was “Highly” marketed. 

 

[15] It appears that marketing and advertising was the 

responsibility of the PSS Consortium, not the Department.  It 

is clear however that the Department retained an oversight 

role and cannot pass all its responsibility to the consortium.    

 

E) Frosty relationship between Senior Managers and the MEC: 

[16] Plaintiff testified that the Department was at its highest peak 

during the time he was MEC.  There were never 

disagreements with senior managers.  Ms Tsoneli said if 

senior management had a problem with the plaintiff they 

should have alerted the Portfolio Committee.  Asked about 

the alleged frosty relationship, Daniel Maleko said that he 

was satisfied with his relationship with the plaintiff and he 

was not aware of other senior managers who were 

dissatisfied with the plaintiff.  Asked about the management 

style of the plaintiff, Maleko responded that the plaintiff used 

to make surprise visits.  Asked whether there could have 



14 
 

been a frosty relationship between plaintiff and a senior 

manager, Maleko responded that there could be, but he did 

not recall any such case.  Kellerman said his relationship 

with the plaintiff was not frosty and he said the relationship of 

some other senior managers was not significantly frosty, 

never to the extent that there was a break-down of 

communication.  There were differences of opinion which 

were dealt with.  Kellerman described the management style 

of the plaintiff as being a driver, if he wanted something 

done, he made sure it was done.  He became impatient like 

many managers.  

 

[17] From the evidence it appears that the management style of 

the plaintiff did not endear himself at all.  He was a driver 

who wanted things done.  There were probably managers 

who did not have a good relationship with him. 

 

[18] The comment in the newspaper that the plaintiff had a frosty 

relationship with many senior managers was not negligently 

made and was reasonable. 

 

F) Complaints about: 

(i) Arriving late at public engagements, and  

(ii) Continuous failure to appear in the legislature.  

[19] Plaintiff testified that he was never late at any event.  He 

described the report that he was late as “just lies”.  As to the 

reference to the meeting of 20 April 2010 where the 

chairperson told the meeting that the representatives of the 

Department of Sport, Arts and Culture and Recreation were 



15 
 

not present, having informally wanted to apologise, which 

apology she did not accept, plaintiff testified that he was not 

expected to attend that meeting.  He said not a single MEC 

was at that meeting.  No political office-bearer was expected 

to attend that meeting.  Plaintiff said he was never rebuked 

by the chairperson of any committee.  

 

[20] In cross-examination plaintiff said for the first time that the 

editor appeared before the Portfolio Committee and admitted 

lies.  Asked why he had not said so earlier, plaintiff 

responded that he was never asked.  Plaintiff said he told his 

lawyers about the apology of the editor to the Portfolio 

Committee only the week of the trial, being five years later 

(2015), because, he said, there was no reason to tell them 

earlier.  Asked why no reference to the meeting of the editor 

with the Portfolio was made after the plea was filed in May 

2011, plaintiff responded that it could be that at that time the 

editor had not met the Portfolio Committee. 

 

[21] The evidence of Ms Tsoneli, who was the chairperson of the 

Portfolio Committee was that she does not read newspapers 

because newspapers are always not accurate in the school 

she comes from.  In the school she comes from newspapers 

are not always biased against the government.  One of the 

officials showed her the article in The Weekly and she called 

a meeting with the editor.  He told her that a lady had written 

the article.  This is strange, because at the top of the article 

is stated: “By: Sphiwe Mboyane” immediately below the 

heading, in bold letters in tram lines.  According to Ms 



16 
 

Tsoneli the editor agreed that he would retract the 

statements about the meeting.  This evidence differs from 

what the plaintiff said in cross-examination, namely that the 

editor appeared before the Portfolio Committee and admitted 

writing lies.  Plaintiff did not say that the editor said a lady 

had written the article.  The evidence of the plaintiff and Ms 

Tsoneli casts doubt on their credibility.  Asked when she met 

the late editor Ms Tsoneli agreed that it was after 12 August 

2010.  She was not aware of the editor’s response dated 10 

September 2010 to the letter of demand.  She also did not 

recall if the meeting with the editor was shortly after 12 

August 2010.  The meeting of 20 April 2010 concerned the 

Soccer World Cup and the municipality.  At that meeting the 

chairperson said that it is a known fact that there is no 

relationship between the Municipal Manager and the 

Department of Sport, Arts, Culture and Recreation. 

          

[22] There is not much evidence as to the attendance by the 

plaintiff of events, or arriving late.  The editor who wrote the 

article is now deceased.  The main thrust of the evidence 

concerned the alleged rebuking of the plaintiff by the 

chairperson.  The evidence by the plaintiff and Ms Tsoneli 

clouds this issue and it is difficult to make a finding in favour 

of the plaintiff about these allegations.  The allegations go to 

the commitment of the plaintiff.  The report of the Auditor 

General shows that there was poor financial oversight, 

although it did apparently improve towards the end of the 

2010 year. 

 



17 
 

G) Complaints on how the plaintiff undermines and address 

members of the community  

[23] This paragraph refers to general complaints.  The witnesses 

cannot deny that complaints were received.  Ms Tsoneli said 

people should have followed the proper channels and 

complain to the Portfolio Committee.  Mr Kellerman agreed 

that many people choose to approach the press instead.  

These are allegations, not facts.  There can be no cause for 

complaint by the plaintiff about this statement.  

 

IV The witnesses generally 

[24] The Plaintiff and Ms Tsoneli were loquacious and at pains to 

give reasons why the plaintiff did good work as an MEC. 

They seemed to overlook the fact that this case is not about 

the fitness of the plaintiff to hold office, but whether the article 

written by Sphiwe Mboyane was defamatory.   

 

[25] The plaintiff only near the end of cross-examination said that 

the editor had apologised about the article.  Ms Tsoneli gave 

evidence that she called Mboyane in to come to see her, and 

he apologised.  The fact that this evidence was given at such 

a late stage, and is in conflict with the stance adopted by 

Mboyane in his letter responding to the letter of demand, 

casts doubt on the credibility of the plaintiff and Ms Tsoneli. 

 

[26] Ms Tsoneli maintained that she is not a public servant, but a 

public office bearer.  She said she is paid by the state not the 

taxpayer.  Ms Tsoneli accepted that in the legislature as 

political structure, the MEC has to take responsibility.  The 



18 
 

MEC is the political over seer whose duty it is to ensure that 

programmes are put in place. 

 

[27] Daniel Maleko, in contrast to Ms Tsoneli, said he reads 

newspapers regularly.  He agreed that people make 

outrageous comments in newspapers.  He accepted that 

people are entitled to speak their mind.  Mr Kellerman 

accepted that some people prefer to complain to the media 

rather than using the official channels.    

 

V Conclusion: 

[28] Mr Knoetze, for plaintiff, contends that the article conveys to 

the reasonable, ordinary reader the message that the plaintiff 

neglected his duties as a public official.  He says the article 

would probably lower the plaintiff in the esteem of the right-

thinking members of society.  It is an objective test to 

determine whether the reputation of the plaintiff has been 

infringed on a balance of probabilities (Le Roux and Others 

v Dey (supra) pars [168]-[169]).  In the case of political 

office-bearers more latitude is allowed to the press, as long 

as dishonourable conduct is not imputed to them (Minister 

of Justice v SA Associated Newspapers Ltd and Another 

1979 (3) SA 466 (C) at 475B-F).  There is no licence to 

publish untrue statements about politicians.  Politicians also 

have the right to protect their dignity and reputations 

(Mthembi-Mahanyele v Mail and Guardian Ltd and 

Another 2004 (6) SA 329 (SCA) pars [47]-[50]). 

 



19 
 

[29] Mr Arendse, for the defendants points out that Le Roux and 

Others v Dey did not involve the media, but the publication 

of alleged defamatory material at a school.  Mr Arendse 

stresses the importance of the defence open to media 

defendants that the publication (even if it was false) was 

nevertheless reasonable in all the circumstances (Khumalo 

and Others v Holomisa (supra) par [19]). 

 

[30] As to the defence of fair comment, Mr Arendse refers to The 

Citizen 1978 (Pty) Ltd and Others v McBride (Johnstone 

and Others, Amici Curiae) 2011 (4) SA 191 (CC) pars [79]-

[86] where Cameron J pointed out that an important rationale 

for the defence of fair comment is to ensure that divergent 

views are aired in public and subject to scrutiny and debate.  

Cameron J prefers to refer to “protected” comments, rather 

than “fair”.  Discussion of matters of public interest should be 

protected in the constitutional dispensation.   

 

[31] Mr Arendse contends that objectively viewed, the reasonable 

reader of ordinary intelligence would not attribute a 

defamatory meaning to the article.  The article is a “report 

card” and raises complaints and concerns.  The test is 

whether the article is defamatory of the plaintiff, and whether 

the article is likely to injure the good esteem in which he is 

held by the reasonable or average person reading it (Le 

Roux and Others v Dey (supra) par [91]).  Mr Arendse says 

the article will not expose the plaintiff to hatred, contempt or 

ridicule (with reference to Le Roux and Others v Dey 

(supra) par [91]).  The test is whether it is more probable 



20 
 

than not that the statement will harm the plaintiff.  Mr 

Arendse submits that the plaintiff failed to discharge the onus 

that the article was defamatory.  Therefore the presumption 

of wrongfulness does not arise.  He further says the article 

contained fair and protected comment as contemplated in 

McBride (supra).  He further submits that having regard to 

the evidence it appears on a balance of probability that the 

publication was reasonable on the basis set out in Bogoshi. 

 

[32] The material complained forms part of a report on the first 

year in office of the premier.  The performance of the 

plaintiff’s department as dealt with in the report was one of 

the areas where there is room for improvement.  From the 

evidence it appeared that there were a number of problems 

with regard to arts and culture in the province.  It is clear that 

all artists were not paid timeously for their Macufe 

performances.  The PSS Consortium was responsible for 

payment, but the plaintiff’s Department retained its oversight 

role.  As to PACOFS, there were problems, to such an extent 

that the province gave it R2 million.  The public was entitled 

to believe that the plaintiff in his capacity as head of the 

Department in the legislature failed them.  The article does 

not constitute an unreasonable and unfounded attack on the 

plaintiff.  The editor, as appears from his letter in response to 

the Demand, acted as a responsible journalist, pointing out 

complaints and allegations.  It is not in dispute that there 

were complaints.  From the cross-examination and reference 

to the Report of the Auditor General it appears that there 

were problems.   



21 
 

[33] In my view the reasonable right-thinking reader would not 

read the article to convey the message that the plaintiff was 

not fit to hold office.  The proof thereof is that the premier did 

not see fit to remove the plaintiff as MEC after the article was 

published.  The plaintiff remained in office as MEC until 

2014.  The defendants established on a balance of 

probabilities that the editor acted reasonably and not 

negligently in writing the article, and this constitutes a 

defence.  Politicians must realize that high trees catch more 

wind.  The public is entitled to have views aired that 

politicians may not agree with.  Journalists should not have 

to look over their shoulder every time they write articles to 

ensure that they do not offend politicians.  Robust debate is 

essential to a democracy.  The publication of the article was 

reasonable and the plaintiff has no reason to complain. 

 

ORDER 

Plaintiff’s claim is dismissed with costs.          

  

 

 

_____________ 
A. KRUGER, J 

 

 

On behalf of Plaintiff:   Adv B Knoetze SC 

      Instructed by: 

Stander & Partners 

      BLOEMFONTEIN 



22 
 

 

On behalf of Defendants:  Adv N Arendse SC  

      Instructed by: 

Honey Attorneys 

      BLOEMFONTEIN 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wm/ 


